divendres, 11 de gener de 2013

PRONOMS PERSONALS


Es divideixen en pronoms forts i febles.
FORTS



singular
plural
1a persona
jo,  mi
nosaltres
2ª persona
tu
vosaltres, vós
3ª persona
ell, ella, vostè
ells, elles, vostès
reflexiu
si, ell (mateix)
si, ells (mateixos)

FEBLES

















- Els pronoms febles s'escriuen o tots davant del verb o tots darrere. 
Si s'escriuen davant s'escriuen separats; 
si s'escriuen darrere es separen amb guionets: hi vaig anar / vaig anar-hi

Davant del verb
Darrere del verb
el
el veig
l'
l' escolto
'l
mira 'l
-lo
escolteu -lo
els
els faig
els
els agafo
'ls
llegeixi 'ls
-los
cremeu -los
la
la tinc
l'
l' obro
-la
aguanta -la
-la
regaleu -la
les
les deso
les
les aviso
-les
porta -les
-les
vaig portar -les
ho
ho porto
ho
ho aixeco
-ho
deixa -ho
-ho
vaig fer -ho
li
li telefono
li
li ordeno
-li
telefona -li
-li
digues -li
els
els renyo
els
els aviso
'ls
telefona 'ls
-los
vaig telefonar -los
en
en vull
n'
n' alço
'n
canta 'n
-ne
pren -ne

•  Els circumstancials , els predicatius i els preposicionals 
se substitueixen per hi o per en .

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada